Hajdina

Régen jóval ismertebb növény volt, mint mindennapos étele a szegényeknek. Népies neve: pohánka, pogánygabona. Nem tartozik a gabonák közé, egy keserűfűféle termése. Manapság a táplálkozásunk tudományos megközelítésében emelik ki jelentőségét, elsősorban a benne található nagy mennyiségű rutin (P vitamin) tartalma miatt. Ez a vitamin a C-vitaminnal együtt erősíti a hajszálerek falát, csökkenti vérzés-hajlamot: a véraláfutásokat, a hajszáleres vérzéseket. Gátolja a vérrögképződést is, megakadályozza a vérlemezkék érfalhoz történő tapadását. Antioxidáns - szabadgyök elnyelő - hatásával csökkenti a rákkeltő anyagok hatásait, például a bélhámsejetek kóros szaporodását. Ajánlják fogyasztását magas vérnyomás kezelésére is. Tartalmaz még vasat, káliumot, lecitint, tiamint.

Felhasználása:

A hajdinának van egy jellegzetes "olaj" szaga, amit többszöri (3 - 4 -szeri) meleg vizes átmosással ki lehet küszöbölni. Ezután kétszeres mennyiségű enyhén sós vízben kb. 20 perc után puhára főzhető. Közben érdemes kevergetni. A megfőtt hajadina ízében nagyon hasolít a tarhonyára, ezért kiválóan helyettesíthető minden olyan ételben, melyben tarhonya szerepel. De ehetjük köretként salátákhoz, szószokhoz, sült zöldségekhez vagy akár pörkölthöz is. Ízesíthetjük bazsalikommal, izsóppal, majorannával vagy édesíthetjük aszalt gyümölcsökkel, mézzel.

Receptek:

Hajdina biotippek biobolt Zsámbék Krumplis hajdina: Gyakorlatilag a pásztortarhonya mintájára készül. Olajon pirítsuk üvegesre a felaprított hagymát, majd adjuk hozzá a jól megmosott hajdinát. Rövid ideig pirítsuk együtt és öntsük fel kétszeres vízzel. Sózzuk, fűszerezzük (pirospaprika, bors...), végül rakjuk bele az apróra kockázott krumplit. Így együtt 20 perc alatt mindkettő megpuhul. Aki szereti halmozzon rá sült hagymát.

Édes hajdinakása: Vajon egy-két percig pirítsunk meg kb. 20 dkg hajdinát, s öntsük fel 6 dl meleg tejjel. Édesítsük mézzel, s gazdagíthatjuk mazsolával, vagy más aszalt gyümölccsel. Állandó keverés mellett addig fözzük míg a hajdina megpuhul. Hidegen ízesebb.

Hajdina céklasalátával: Pároljunk üvegesre egy fej felaprított hagymát olajon, adjunk hozzá kb. 20 dkg hajdinát s öntsük fel kétszeres mennyiségű enyhén sós vízzel; fözzük puhára. Úgy is feltehetjük a hajdinát főzni, hogy egészben tesszük bele a hagymát, s mikor megpuhult a hajdina, akkor kivesszük.
Céklasaláta: A jól megmosott céklát hámozzuk meg és reszeljük le. Reszeljünk hozzá 2-3 almát, s kb. 1 evőkanálnyi nyers (friss) tormát. Ha bírjuk a torma erősségét rakhatunk többet is a salátába. A mézzel nemcsak édesíthetjük, hanem el is tudjuk nyomni a torma csípősségét. A kész salátát halmozzuk a hajdina mellé.

oldal elejére