Tönkölybúza

Az ifjúság titka: lassítja az öregedési folyamatokat, a test szöveteit rugalmassá teszi, fokozza a szellemi teljesítőképességet, a koncentrálóképességet és a fizikai erőnlétet. A többi búzafajtához képest lényegesen nagyobb a fehérje-, és sikértartalma. Az emberi szervezet számára nagyon kedvező és jól hasznosuló aminosavakat tartalmaz. Jó hatással van a fejfájásokra, idegrendszeri tünetekre, izomgörcsökre. Erősíti az immunrendszert. Könnyen emészthető, nem terheli a szervezetet fölösleges salakanyagokkal. Alacsony kalóriatartalmával jól alkalmazható fogyókúrás étrendekbe, kis mennyiségben is csillapítja az éhségérzetet. Az alig néhány hónapos csecsemők is fogyaszthatják, akár az anyatej mellett is, hiszen szinte az összes fejlődésükhőz szükséges építőanyag megtalálható benne. B12-vitamin kivételével az összes B-vitamin megtalálható benne, emellett jelentős E-vitamin-, kalcium-, magnézium-, és szelénforrás.

Felhasználása:

Felhasználás előtt 8-10 órán keresztül be kell áztatni a szemeket, hogy a tápanyagok felszívódását megakadályozó gabona-fitinsav lebomoljon. Fogyasztható nyersen (beáztatva, csíráztatva), főzve, sütve. Készíthetünk belőle süteményeket, tortát, palacsintát, pogácsát...mindent mit egyéb búzafajtából is lehet. A tönkölybúzából magas sikértartalmából adódóan jó minőségű kenyerek is készíthetőek. Lisztjét gyakran használják lisztjavítóként. Kenyérsütésnél figyelni kell a víz adagolására, mert a tönkölybúzaliszt másképp veszi fel a vizet, mint a finomliszt. Egykilós kenyér esetén 70 dkg liszthez kb. 3-5 dl vizet kell adni. Teljes kiőrlésű változata alkalmas tojás nélküli ételek (pl. száraztészták) készítésére.

Receptek:

Nyers búzakása: 3 evőkanálnyi tönkölybúzaszemet durvára őrölünk egy kávédaráló vagy gabonaőrlő segítségével. A megőrölt gabonát hideg vízzel sűrű kásává keverjük, és több órán át állni hagyjuk (max. 12 óráig). A vízmennyiséget úgy adjuk hozzá, hogy a duzzadás után ne kelljen semmit sem leöntenünk róla. Ezt a kását friss gyümölccsel (az évszaknak megfelelően, pl. tehetünk bele reszelt almát), egy kávéskanálnyi citromlével, egy pici folyékony vagy felvert tejszínnel, illetve tejföllel durvára darált dióval, mogyoróval vagy mandulával ízesítjük. (Benda Judit receptje)

Búzapörkölt: Tönkölybúzát jól mossuk meg, és áztassuk be előző este. Öntsük le róla az áztató vizet, majd főzzük puhára háromszoros mennyiségű vízben, kb. egy óráig. Így magában is ízletes, de tehetünk hozzá burgonyát, zöldségeket, fűszernövényeket (pl. bazsalikom, kakukkfű, lestyán)

Tönkölylepény: 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölyliszthez adjunk kb. 2 dl vizet, sót. Jól dolgozzuk össze, pihentessük kb. 1 órát. Kisebb lepényformákat formázzunk és kevés olívaolajon süssük meg mindkét oldalukat. Sütés után bedörzsölhetjük fokhagymával, fogyaszthatjuk paradicsommal, kecskesajttal, vagy feltétként főzelékek mellé.

oldal elejére